Vedtægter for Brønsodde Fiskeri og Bådlaug.

 

 

Tremandsmøde i skurvognen på pladsen i Brønsodde Lørdag den 16. april 1988 kl. 10.                 

Man blev enige om, at foreningen skulle hedde ”BRØNSODDE FISKERI OG BÅDLAUG”, og ligeledes blev man enige om følgende vedtægter:

 

§ 1                

Bådlauget har navnet ”Brønsodde Fiskeri og Bådlaug”

 

§ 2                

Bådlaugets formål er at fremme medlemmernes fritidsaktiviteter og

sammenhold og fællesskab i almindelighed.

 

§ 3

Lauget har plads til opbevaring af både og redskaber og en bådebro med plads til 36 både.

En plads ved broen koster 750 kr. i et engangsbeløb. Dette beløb tilbagebetales ikke ved udmeldelse.

Bådene ved broen må max. have en længde på 20 fod og motorstørrelsen på bådene må max. være 45 HK.

Bestyrelsen kan afvise en båd ved broen, hvis båden efter bestyrelsens skøn vil være til skade for broen.                

 

§ 4                

Indmeldelse i lauget finder sted ved henvendelse til bestyrelsen, der afgør om optagelse kan finde sted.

Ansøgere under 18 år må fremlægge skriftlig tilladelse fra forældre eller værge.

Tidligere aktive medlemmer kan optages som medlemmer af lauget til et reduceret kontingent, der fastsættes af generalforsamlingen.

Disse medlemmer har fri adgang til plads og hus og kan deltage i generalforsamlinger, dog uden stemmeret.

Ikke aktive medlemmer kan ikke have bro- og husplads.

 

§ 4A             

Medlemmers ægtefælle, børn og børnebørn har fri adgang til pladsen under medlemmets opsyn/ansvar.

 

§ 5                

Regnskabet løber fra1. januar til 31. december.

Årskontingent og pladsleje fastsættes på generalforsamlingen.

Opkrævning af årets kontingent vil blive fremsendt senest 10. Januar.

Kontingent skal være betalt inden 1. februar.

Ændring af adresse og telefonnummer skal meddeles bestyrelsen.

Er kontingentet ikke betalt inden fristens udløb, vil der blive fremsendt en rykker med et gebyrtillæg på 100 kr.

Hvis kontingent + gebyr ikke er betalt inden den dato, der er anført på giroindbetalingskortet, vil medlemmet uden yderligere varsel blive slettet.

Ledige bro pladser udlånes af pladsmanden for 1 år ad gangen.

 

§6

Medlemmer kan købe en bro plads, når der er ledige pladser.

Køb af pladser forgår efter bestyrelsens afgørelse, således at aktive fiskere får plads først, og medlemmer der kun dyrker sejlads til sidst.

Når medlemmet har købt en bro plads bevares retten til denne bestemte plads så længe medlemmet dyrker aktiv sejlads.

Medlemmer har pligt til at meddele pladsmanden, hvis man ikke forventer at bruge bropladsen den kommende sæson.

Lauget låner herefter pladsen til et medlem i denne periode.

Hvis ejeren af pladsen ikke anvender bropladsen i max 2 år,

bortfalder retten til bropladsen der herefter overgår til lauget.

Der ydes ikke tilbagebetaling til den tidligere ejer,

dog kan denne regel undtages i tilfælde af sygdom.

Medlemmer med bro plads har ret til vinteropbevaring af deres båd på pladsen.

 

§7                 

Bestyrelsen kan udelukke medlemmer, hvis de ikke opfylder betingelserne for medlemskab og hvis vægtige grunde taler for udelukkelse.

F.eks ved at fortsat medlemskab skader laugets arbejde og renomme.

Udelukkes et medlem, skal dette ske skriftligt til vedkommende.

Samtlige aktive medlemmer har stemmeret ved generalforsamlingen.

 

§8                 

Generalforsamlingen er højeste myndighed i alle laugets anliggender.

Den fastlægger retningslinjer for laugets virke og varetager de nødvendige vedtægter og bestemmelser.

Generalforsamlingen vælger formand, kasserer, pladsmand,

husmand og 1 bestyrelsesmedlem samt revisorer.

 

§9                 

Ordinær generalforsamling afholdes hvert år i marts måned.

Bestyrelsen indkalder dertil med 14 dages varsel ved udsendelse og opslag på pladsen.

Meddelelse skal indeholde evt. forslag fra bestyrelsen.

 

§10

Generalforsamlingen skal indeholde.

 

1.    Valg af dirigent

2.    Formandens beretning

3.    Gennemgang af årets regnskab

4.    Behandling af indkomne forslag fra bestyrelse og medlemmer

5.    Valg af formand, lige år

6.    Valg af kasserer ulige år

7.    Valg af pladsmand, lige år

8.    Valg af husmand, lige år

9.    Valg af 1 bestyrelsesmedlem, ulige år

10. Valg af 2 revisorer.

11. Valg af suppleant til revisor

12. Valg af suppleant til bestyrelsen

                                      

§11               

Formanden leder valget af dirigent, som vælges efter forslag fra bestyrelsen,

eller efter forslag fra fremmødte medlemmer.

Dirigenten leder forhandlingerne og dagsordenens øvrige punkter.

 

§12               

Stemmeret ved generalforsamlingen har alle aktive medlemmer.

For at kunne deltage i generalforsamlingen og afstemning,

må forfaldent kontingent kontingent og pladsleje være betalt.

Afstemningen foretages ved håndsoprækning medmindre mindst 5 af deltagerne forlanger skriftlig afstemning.

Beslutningen afgøres ved almindelig

stemmeflertal.

 

§13               

Forandringer i vedtægten skal ske på generalforsamling med mindst 2/3 af de tilstedeværende medlemmers stemmer.

 

§14               

Forslag fra medlemmerne til ordinær generalforsamling fremsendes skriftligt til formanden senest 7 dage før generalforsamlingen afholdes.

 

§15               

Ekstraordinær generalforsamling kan afholdes på foranledning af bestyrelsen, og der skal indkaldes hertil, hvis mindst 10 stemmeberettigede medlemmer skriftligt fremsætter anmodning herom. Der indkaldes som ved øvrige generalforsamlinger.

 

§16               

Generalforsamlingen vælger bestyrelsen, som består af 5 personer. Alle skal være myndige. Valgperioden er 2 år.

 

§17               

Bestyrelsen er ansvarlig over for generalforsamlingen, og varetager laugets daglige arbejde og administration i henhold til vedtægter og efter de af generalforsamlingen afgivne retningslinjer.

 

§18               

Formanden eller kassereren repræsenter lauget udadtil, og i alle retsforhold så som optagelse af lån, pantsætning samt køb af fast ejendom efter den samlede bestyrelses underskrift.

  

§19               

Formanden leder bestyrelsens arbejde og forestår forhandlinger ved møderne.

Ved formandens fravær overtager et bestyrelsesmedlem denne opgave efter formandens bemyndigelse.

Til bestyrelsesmøder indkaldes så ofte formanden finder det fornødent, eller når mindst 3 bestyrelsesmedlemmer fremsætter ønske herom.

Bestyrelsen er kun beslutningsdygtig, når mindst 3 medlemmer er til stede – heraf formanden eller kassereren.

Beslutninger vedtages med almindeligt stemmeflertal. Ved stemmelighed er formandens stemme afgørende.

Der skrives referat ved såvel bestyrelsesmøder som generalforsamlinger, og disse referater skal være tilgængelige for hvert medlem, som ønsker indsigt heri.

 

§20

Den valgte pladsmand har den fulde magt i det daglige arbejde med drift af broen og pladsen og med ansvar over for bestyrelsen.

Bestyrelsen kan indkalde medlemmer til forefaldende arbejde.

Husmand har ansvar for klubhuset. Pladsmand og husmand samarbejder,

Den valgte pladsmand og husmand har det fulde ansvar i det daglige arbejde med bro, plads og klubhus, i henhold til klubbens vedtægter.

 

§21

Bådene skal være fjernet fra broen senest den sidste weekend i oktober.

Alle, der benytter broen, skal være behjælpelig med udsætning og indtagning af broen samt oprydning og andet forefaldende arbejde på pladsen.

 

§22

Generalforsamlingen vælger revisor for 1 år ad gangen, genvalg kan finde sted.

Regnskabet skal overgives senest 3 uger før den ordinære generalforsamlings afholdelse, og revisoren skal have tilendebragt revisionen senest 8 dage før generalforsamlingens afholdelse.

Eventuelle revisionsbemærkninger skal meddeles generalforsamlingen ved regnskabets forelæggelse.

 

§23

Opløsning af lauget kan kun finde sted efter urafstemning blandt medlemmerne og kan kun besluttes såfremt mindst 4/5 af disse stemmer for beslutningen.

Samme afstemningsregler gælder for ændring af denne paragraf.

Opløses lauget skal evt. midler først anvendes til dækning af laugets gæld, og evt. overskydende midler anvendes til ophjælpning af fiskebestanden i Vejle Fjord.

 

§24

Redskabsskurene overgår til lauget efter endt opførelse, dog har bygherren brugsret til skuret så længe denne er aktiv fisker/sejler på pladsen.

Hvis bygherren/brugeren i en periode på max 2 år ikke dyrker aktiv fiskeri/sejllads fra pladsen, overgår skurpladsen til lauget.

Der ydes ikke tilbagebetaling til tidligere bruger, dog kan denne ordning undtages ved længere tids sygdom.

Bestyrelsen disponerer over ledig plads i husene, således at disse kan videre sælges til nye aktive brugere.

Ønsker et medlem skurplads, sker dette ved henvendelse til bestyrelsen.

Fra 1. januar  2007 skal  der i hvert hus være plads til mindst 5 brugere.

Nye brugere betaler 1000 kr. til foreningen.

En gang årligt gennemgår bestyrelsen div. bygninger på pladsen for evt. vedligeholdelse.

Medlemslisten findes i klubhuset og på hjemmesiden..

Vedtægter, samt alle relevate oplysninger m.m. skal forefindes i klubhuset.

Bestyrelsen skal sørge for, at hjemmesiden (WWW.BFBL.DK holdes ajourført.

 

§25

I henhold til lejekontrakt med Vejle Kommune pointeres det, at pladsen kun må benyttes af beboere i og med familiemæssig tilknytning til området, og som er bosiddende i Vejle Kommune.

 

§26

Nye medlemmer kan kun optages, hvis §25 opfyldes. 

 

§27

Laugets antal af aktive medlemmer er 80 samt ikke aktive medlemmer.

 

§28

Pladsen skal være ryddet for både senest den 1. juni, dog kan der efter aftale med pladsmænd tildeles en plads for en tidsbegrænset reparation.

At efterlade både på pladsen efter 1. juni uden forudgående tilladelse fra pladsmænd kan medføre tab af medlemskab af foreningen.

Både, der henstår på pladsen efter 1. juni uden forudgående tilladelse, vil blive fjernet fra pladsen.

Der må ikke være fritgående hunde på pladsen. Hunde skal føres i snor eller parkeres på pladsens HUNDEPARKERING.

Spulepumpe kan, mod forudbetaling lejes af pladsmanden til 75 kr. pr. døgn.

 

   

Vedtægtsændringer/tilføjelser efter generalforsamling den 11. marts 2001: § 5, § 27 og § 28.

 

Vedtægtsændringer/tilføjelser efter generalforsamlingen den 6. marts 2005:

§ 3, § 3A, § 3B 

 

Vedtægtsændringer/tilføjelser efter ekstraordinær generalforsamling onsdag den 20/9 2006: § 24. På samme møde blev også besluttet at foretage en omfattende renovering af husene på pladsen med nyt tag, der forlænges bagtil.

 

Vedtægter er sidst revideret og opdateret på generalforsamling den 30 marts 2008

 

Vedtægter er sidst revideret og opdateret på generalforsamling den 29 marts 2009

 

Vedtægter er sidst revideret og opdateret på generalforsamling den 15 marts 2016

 

Vedtægter er sidst revideret og opdateret på generalforsamling den 13 marts 2018

 

Vedtægter er sidst revideret og opdateret på generalforsamling den 10 marts 2020